Mange har stor glæde ved at være ejer af en båd, men den fører også mange omkostninger med sig. Der er som sådan ikke noget lovkrav om i Danmark, at du skal have tegnet en bådforsikring, men det kan spare dig for rigtig mange penge, hvis uheldet skulle være ude.

Går din båd i stykker eller der på uheldigvis sker en ulykke, hvor din båd er involveret, kan det hurtigt blive rigtig mange penge og en rigtig dyr fornøjelse, hvis du ikke har en bådforsikring.

En god måde at spare penge på din bådforsikring er ved, at tjekke op på de forskellige udbydere på markedet. Ikke kun i Danmark, men også i udlandet, da du her rent faktisk vil kunne spare penge på din bådforsikring, men stadig ikke undgå, at skulle betale til den danske stat, selvom forsikringen er tegnet i udlandet.

Vær dog især opmærksom på de allerbilligste forsikringer, da de ikke altid er de bedste. Vær altid opmærksom på, at det tilbud du får også er fra en af de anerkendte forsikringsudbydere og at tilbuddet gælder samme selvrisiko, dækning og vilkår. Ellers kan du risikere hurtigt, at blive snydt, hvis du ikke er opmærksom.

Sparer jeg penge ved at have min bådforsikring i udlandet?

Selvom at du vælger, at flytte din bådforsikring til udlandet, fordi det er billigere end i Danmark, undgår du stadig ikke, at skulle betale den danske statsafgift. Før i tiden var der nogle småhuller i det danske system, hvor det var muligt, at undgå den danske stats afgift, men de huller er for længst blevet lappet og derfor kan du ikke undgå denne omkostning, som skal betales til SKAT.

Har du tegnet en forsikring i udlandet, men ikke er blevet bedt om at betale lystbådsafgiften af din forsikringsudbyder, kunne det tyde på, at den forsikring som du har, ikke er tegnet hos et anerkendt forsikringsselskab.

SKAT har været i samarbejde med langt de største udbydere på markedet i udlandet for bådforsikring for at sikre at ethvert smuthul for at undgå afgiften er forhindret.

Den reelle eneste mulighed, hvor man ikke altid er forpligtet til at betale denne afgift, er hvis man har en anden primære adresse i udlandet og ikke en primære adresse i Danmark samt at man ikke står registreret i Skibsregisteret. Ellers er der ingen mulighed for at undgå afgiften og den store omkostning den kan være for mange bådejere.

Skriv et svar

*
*

Required fields are marked *